alt Асоціація Місцевих рад Жовківського району
  • Головна
  • Новини
  • Статті
  • Про Асоціацію
    • Про нас
    • Статут асоціації
    • Правління асоціації
    • Апарат асоціації
    • Збори, наради асоціації
  • Діяльність Асоціації
    • Розвиток місц.самоврядування
    • Конкурси, гранти
    • Запобігання корупції
    • Навчання, семінари
    • Проекти, конференції
    • Плани, звіти
    • Корисна інформація
  • Про район
    • Історія
    • Символіка
    • Довідка
  • Журнал
    • № 5
  • Контакти

Меню

  • Головна
  • Новини
  • Статті
  • Про Асоціацію
    • Меню
    • Про нас
    • Статут асоціації
    • Правління асоціації
    • Апарат асоціації
    • Збори, наради асоціації
  • Діяльність Асоціації
    • Меню
    • Розвиток місц.самоврядування
    • Конкурси, гранти
    • Запобігання корупції
    • Навчання, семінари
    • Проекти, конференції
    • Плани, звіти
    • Корисна інформація
  • Про район
    • Меню
    • Історія
    • Символіка
    • Довідка
  • Журнал
    • Меню
    • № 5
  • Контакти
  • Сайти усіх РАД району
    • Жовківська районна рада
    • Жовківська міська рада
    • Рава-Руська міська рада
    • Дублянська міська рада
    • Магерівська селищна рада
    • Артасівська сільська рада
    • Бишківська сільська рада
    • Боянецька сільська рада
    • Великодорошівська сільська рада
    • Волицька сільська рада
    • Воля-Висоцька сільська рада
    • Гійченська сільська рада
    • Глинська сільська рада
    • Грибовицька сільська рада
    • Грядівська сільська рада
    • Дев'ятирська сільська рада
    • Деревнянська сільська рада
    • Добросинська сільська рада
    • Забірська сільська рада
    • Замочківська сільська рада
    • Зашківська сільська рада
    • Зіболківська сільська рада
    • Крехівська сільська рада
    • Кунинська сільська рада
    • Кулявська сільська рада
    • Купичвільська сільська рада
    • Лавриківська сільська рада
    • Липницька сільська рада
    • Любельська сільська рада
    • Малехівська сільська рада
    • Мацошинська сільська рада
    • Мокротинська сільська рада
    • Надичівська сільська рада
    • Новокам'янська сільська рада
    • Новоскварявська сільська рада
    • Потелицька сільська рада
    • Річківська сільська рада
    • Сопошинська сільська рада
    • Староскварявська сільська рада
    • Туринківська сільська рада
  • Новини усіх рад району

Пам'ятка мешканцю

Головна
⁄Статті

В серпні Сільський Ревізор завітав до Боратина Луцького району. Це село — справжній «Волинський Сінгапур».

Головна
⁄Статті

Щоправда, не в Сіамському заливі, а на річці Стир. Тут збирають електропроводку для BMW, Mercedes та Volkswagen, працюють цукровий та комбікормовий заводи, проходить всеукраїнський фестиваль «Бандерштат», водяться страуси, лами та павліни. А ще на території боратинської сільради живе понад 100 багатодітних мам та щорічно будується до 40нових будинків. Звідки такий ажіотаж? Ми й приїхали перевірити:) 

До Боратина гусаків-ревізорів запросили рік тому на футбольному матчі за кубок «Вілії». Гулянка була славна: носилися коні, старалися футболісти-ветерани «Динамо», а виграла футбольна команда Боратина. Ми ще тоді запримітили ̶к̶р̶а̶с̶у̶н̶ч̶и̶к̶і̶в̶-̶ф̶у̶т̶б̶о̶л̶і̶с̶т̶і̶в̶ європейського масштабу спорткомплекс, площею в 4,9 га.

Тож сьогодні розповімо вам, як Боратин став кращим спортивним селом в Україні, збудував сільраду, що перемагає на всеєвропейських конкурсах та впевнено індустріалізується. Об'єкти соціальної інфраструктури, що потрапили «під приціл» Сільського Ревізора — перед вами. 

 

Землі за межами населених пунктів ‒ держава думає, як поділити (не) порівну?

Головна
⁄Статті

Тема передачі на місця повноважень із розпорядження землями за межами населених пунктів  широко обговорюється в суспільстві та політикумі вже декілька років.

Прагнення передати розпорядження землею від призначених у Києві чиновників до органів, обраних людьми, було висловлено багатьма політичними силами. Цю норму навіть закріплено в коаліційній угоді.

На цю тематику зареєстровано цілу низку законопроектів, кожен з яких викликав бурхливу дискусію. У травні 2016 року знайшли варіант вирішення проблеми, який, начебто, влаштовував усіх. Законопроект №4355, розроблений аграрним комітетом ВР спільно з Держгеокадастром та підписаний 46 народними депутатами з усіх політичних сил, проголосували нарешті у першому читанні.

Невдовзі, на початку вересня минулого року, законопроект підготували й затвердили в аграрному комітеті до другого читання. Проте його розгляд на пленарному засіданні ВР із невідомих причин досі так і не відбувся.

Читати до теми: Реформа децентралізації в Україні зацікавила МВФ

І от 18 вересня уряд вносить до парламенту інший законопроект на таку ж тематику – №7118 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об’єднаних територіальних громад». Яка причина розробки цього документа, і чим він відрізняється від законопроекту №4355, поцікавилися у одного з його авторів, члена ради Асоціації «Земельна спілка України» Сергія Біленка.

За його словами, головною відмінністю законопроектів є масштаби децентралізації.

Фото взято з: goradm.gov.ua 

«Уряд бачить законопроект щодо земельної децентралізації стимулом для об’єднання громад, і вважає, що тільки ті громади, які об’єднались і визнані на урядовому рівні як спроможні, мають отримати «цукерку» у вигляді земель за межами населених пунктів. Ідеологія законопроекту №4355 – землями за межами населених пунктів мають розпоряджатися органи, обрані людьми. І неважливо, представляє цей орган об’єднану громаду чи звичайну», ‒ пояснив Біленко.

Таким чином, у разі прийняття законопроекту №4355 право розпоряджатися державними землями за межами населених пунктів одержать усі громади, без винятку! У разі ж прийняття нового урядового законопроекту, такі повноваження одержать лише об’єднані громади (і то, не всі, а лише ті, які включені до затверджених Кабміном перспективних планів об’єднання громад). Більш того, повноваження щодо розпорядження левовою частиною державних земель збереже Держгеокадастр, районні та обласні державні адміністрації.

Читати до теми: Чого чекають об’єднані громади від держбюджету-2018 — лист Асоціації ОТГ

В принципі, обидві точки зору мають право на життя, і вирішувати, яку з них втілювати в життя, має парламент. Який би з двох законопроектів не було прийнято, для держави це буде лише користь.

Водночас зауважу, що законопроект №4355 готувався як комплексний документ, котрий переносить важелі впливу у сфері земельних відносин із центрального на місцевий рівень. Передача повноважень щодо розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів – лише невелика його частина.

Крім того, органам місцевого самоврядування базового рівня передаються повноваження з контролю за порушеннями земельного законодавства. Зокрема, функції з розгляду адміністративних справ щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням, самозахоплення землі, використання її без правоустановчих документів.

Фото взято з: oda.zt.gov.ua

З іншого боку, запроваджувалася система державного нагляду за здійсненням місцевим самоврядуванням контрольних повноважень. Що ж до нарікань стосовно корумпованості місцевих рад, законопроектом запроваджувалась публічність рішень цих органів щодо передачі земельних ділянок у безаукціонному порядку з висвітленням інформації в інтернеті.

Законопроект передбачав також суттєве розширення площі земель комунальної власності, й не лише за рахунок державних земель за межами населених пунктів. Зокрема, було, нарешті, детально виписано механізм поступової  передачі у комунальну власність «нічийних земель» колишньої власності колективних сільськогосподарських підприємств. Зазначу, що кількість таких земель в цілому по державі складає близько півтора мільйона гектарів, і їхнє використання здебільшого відбувається в тіні.

Було передбачено й розширення повноважень місцевих рад у сфері планування використання території. Функції затвердження планів детального планування та планів зонування території за межами населених пунктів передбачалося передати від голів районних державних адміністрацій сільським, селищним, міським радам.

Читати до теми: Як передати землю громадам: аналіз нового законопроекту Мінрегіонбуду?

Пропонувалися зміни й у повноваженнях органів місцевого самоврядування у податковій царині. Так, із районного на місцевий рівень мали передати повноваження щодо затвердження нормативної грошової оцінки земель за межами населених пунктів, яка є базою оподаткування земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Це є абсолютно логічним, адже плата за землю надходить саме до сільських, селищних, міських бюджетів, а отже, саме ради базового рівня мають визначати базу оподаткування. Поряд із цим, запроваджувалися й інструменти від свавілля деяких місцевих рад – принцип мовчазної згоди при затвердженні нормативної оцінки. 

Дуже суттєвою новацією законопроекту №4355 був детально розписаний у законопроекті порядок встановлення, зміни та внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі території місцевих рад. У принципі, цей законопроект, нарешті, надавав межам офіційний статус. Сьогодні одержати стовідсотково достовірну офіційну інформацію про те, де закінчуються межі однієї ради і починаються межі іншої, дуже важко. А після передачі «земельних» повноважень за межами населених пунктів органам місцевого самоврядування це питання буде поставати дуже часто, і  спори щодо цих меж будуть непоодинокими.

Усього цього немає у новому законопроекті уряду. Він не є комплексним, а лише таким, що вирішує невелику «точкову» проблему.

Який саме законопроект буде прийнято, наразі спрогнозувати важко. Нас чекають дуже непрості дискусії щодо цього в парламентському Комітеті з питань аграрної політики та земельних відносин. Маю надію, що ці дискусії пройдуть в конструктивному руслі, та, головне, матимуть результат, який принесе користь країні.

Головна
⁄Статті

Повноваження старости: інформування населення про заходи благоустрою

 
Автор : Мороз О., юрист-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Як відомо, благоустрій — це візитна картка кожного населеного пункту. Наскільки задовільним є стан вулично-дорожньої мережі, озеленення, освітлення або чистота села, селища чи міста, залежить у першу чергу від діяльності місцевої влади і громадськості в цілому та кожного жителя зокрема. Крім того, це показник участі громади у вирішенні проблем сфери благоустрою населеного пункту. Тому важливою умовою такої участі є своєчасне інформування населення про заходи, які будуть проводитись на відповідній території. Власне, про інформування населення старостою та про те, яким чином воно здійснюється, ми і поговоримо в нашій статті.

Трохи про загальне

Благоустрій є динамічною системою, яка повинна постійно змінюватись й удосконалюватись, аби задовольняти сучасні вимоги населення. Винятком не є й сільські території, які повинні характеризуватись низкою важливих показників, таких як: якість рекреаційних зон, парків, садів, скверів, майданів, вулиць, доріг тощо. Тому староста як лідер своєї громади повинен піклуватись про благоустрій населеного пункту.

Як ви знаєте, староста є посадовою особою місцевого самоврядування, ця посада введена законодавцем для того, щоб інтереси (потреби) всіх жителів сіл чи селищ були задоволені на належному рівні. Однією з таких потреб є стан благоустрою відповідного населеного пункту.

Як показує практика, активні жителі громади й самі хотіли б допомагати старості у налагодженні благоустрою. Тому аби мотивувати громадськість брати участь у поліпшенні благоустрою свого населеного пункту, разом з інформацією про заходи у сфері благоустрою можна повідомити про конкурси на кращу вулицю, двір чи сквер, якщо такі конкурси у вас проводяться. Якщо ж ні, то можна їх започаткувати. Пам’ятаймо, що кожен житель населеного пункту повинен бути зацікавленим у збереженні навколишнього середовища як сфери нашої життєдіяльності.

Тепер щодо заходів у сфері благоустрою: їх можна було б називати по-різному, як от: «Озеленення і благоустрій», «Благоустрій», «Місячник благоустрою», «Діємо на користь спільного села» тощо. 

З огляду на сказане, виникає таке запитання: як же старості потрібно інформувати жителів населеного пункту про ті заходи благоустрою, які відбуватимуться у населеному пункті? Тому давайте далі розбиратись із цим питанням.

Про благоустрій

Вирішуючи питання інформування старостою населення щодо заходів благоустрою, варто спочатку зазначити про благоустрій у цілому та про заходи з благоустрою населених пунктів зокрема. Слід звернутись до Закону України від 06.09.05 р. № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів»1. Відповідно до положень цього Закону благоустрій населених пунктів — це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму тощо, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

1 Далі за текстом — Закон № 2807.

Більше того, ст. 2 Закону № 2807 визначено, що благоустрій населених пунктів передбачає:

1

розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об’єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів та об’єктів

2

організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об’єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення

3

створення умов для реалізації прав та виконання обов’язків суб’єктами у сфері благоустрою населених пунктів

Оскільки в цій статті ми говоримо про інформування старостою населення про заходи у сфері благоустрою, тож необхідно визначитись із таким поняттям, як заходи з благоустрою населених пунктів.

 

Як бачите, складовою заходів з благоустрою населених пунктів є належне утримання території. До цього також слід зазначити, що відповідно до ст. 1 Закону № 2807 під утриманням в належному стані території слід розуміти використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об’єктів благоустрою.

У цьому аспекті доречно буде зазначити, що на території кожного населеного пункту діють відповідні Правила благоустрою. Це локальний документ, який розробляється на місцевому рівні та затверджується на сесії місцевої ради. Відповідно до абз. 3 та 4 ст. 34 Закону № 2807 зазначається: у разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила, розроблені та затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, тобто Мінрегіоном України.

Нагадаємо, що встановлення правил з питань благоустрою території населеного пункту належить до виключної компетенції ради (п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2).

2 Далі за текстом — Закон № 280.

Крім того, виключні повноваження ради в частині затвердження правил благоустрою територій населених пунктів закріплено в п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону № 2807.

Доречним буде нагадати, що відповідно до ч. 2 ст. 34 зазначеного Закону правила благоустрою територій населених пунктів повинні включати:

1

загальні вимоги до здійснення благоустрою та утримання об’єктів

2

порядок здійснення благоустрою та утримання територій об’єктів

3

порядок здійснення благоустрою та утримання прибудинкової території

4

вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій у сфері благоустрою населених пунктів

5

вимоги до утримання зелених насаджень на територіях загального користування

6

вимоги до поводження з побутовими відходами та прибирання території населеного пункту

7

визначення меж утримання територій, прилеглих до територій підприємств, установ, організацій

8

порядок розміщення та утримання малих архітектурних форм, утримання тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності

9

обмеження при використанні об’єктів благоустрою

Разом із цим, як правило, для територій відповідних населених пунктів затверджується План заходів з благоустрою населених пунктів3. При цьому слід враховувати, що на законодавчому рівні не визначено суб’єкта, який має такий План розробляти та затверджувати.

3 Далі за текстом — План.

З огляду на це, практика буває різною, наприклад, Плани затверджуються:

— рішеннями місцевих рад;

— розпорядженнями сільських, селищних голів тощо.

На нашу ж думку, затвердження Плану має здійснюватись рішенням виконавчого комітету. Оскільки до повноважень саме виконавчого комітету відповідно до ст. 30 Закону № 280 віднесено організацію благоустрою, то за логікою відповідного законодавства до них сміливо можна віднести й розроблення та затвердження Плану. Будучи ж членом виконавчого комітету за посадою, староста може вносити свої пропозиції до такого Плану. 

Зауважимо, що частіше за все такий План складається на певний період часу, наприклад на рік. При цьому в ньому містяться заходи з благоустрою територій населеного пункту із конкретним переліком та обсягом робіт, які необхідно виконати.

Одночасно із цим у Плані зазначається, яким чином та де відбувається інформування населення про стан благоустрою територій населеного пункту.

Слід також зауважити, що, як ми вже зазначали вище, задля мотивування громадськості взяти участь у поліпшенні благоустрою свого населеного пункту в Плані може передбачатись інформація про конкурси на кращу вулицю, двір чи сквер.

Отже, в цій частині статті ми коротенько розглянули основні моменти, які стосуються правил благоустрою територій населених пунктів.

Тепер повернемося до питання інформування старостою населення про стан благоустрою та проаналізуємо законодавство, яке врегульовує ці питання.

Про інформування

У цій частині статті зупинимося на питанні інформування населення загалом та здійснення його на практиці. Тому доцільно буде згадати про загальні норми, які регулюють питання інформації та інформування громадян. Відповідні роз’ясненнями знайдемо в Законі України від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію»4 . Так, у ч. 1 ст. 5 цього Закону визначено, що кожен має право на інформацію, що, у свою чергу, передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

4 Далі за текстом — Закон № 2657.

Одночасно із вищезазначеним, обов’язком суб’єктів владних повноважень є інформувати громадськість та засоби масової інформації5 про свою діяльність і прийняті рішення, що закріплено в абз. 3 ч. 1 ст. 6 Закону № 2657. Разом із тим хочемо звернути вашу увагу на те, що окрім Закону № 2657, питання висвітлення інформації органів державної влади та ОМС регулює ще Закон України від 23.09.97 р. № 539/97-ВР «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні»6.

5 Далі за текстом — ЗМІ.

6 Далі за текстом — Закон № 539.

З огляду на сказане, хочемо зауважити, що, безумовно, в діяльності з інформування населення про заходи благоустрою разом зі старостою буде задіяна і відповідна місцева рада.

Так, у ст. 1 Закону № 539 визначено, що висвітлення діяльності органів державної влади та ОМС ЗМІ в Україні — це одержання, збирання, створення, поширення, використання і зберігання інформації про діяльність органів державної влади та ОМС, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів.

У цій частині необхідно проаналізувати, що ж можуть висвітлювати ОМС у межах коштів, передбачених місцевим бюджетом, у ЗМІ.

Продовження статті, за дресом: https://i.factor.ua/ukr/journals/rs/2017/november/issue-3/article-33134.html

  • Сайти усіх РАД району
    • Жовківська районна рада
    • Жовківська міська рада
    • Рава-Руська міська рада
    • Дублянська міська рада
    • Магерівська селищна рада
    • Артасівська сільська рада
    • Бишківська сільська рада
    • Боянецька сільська рада
    • Великодорошівська сільська рада
    • Волицька сільська рада
    • Воля-Висоцька сільська рада
    • Гійченська сільська рада
    • Глинська сільська рада
    • Грибовицька сільська рада
    • Грядівська сільська рада
    • Дев'ятирська сільська рада
    • Деревнянська сільська рада
    • Добросинська сільська рада
    • Забірська сільська рада
    • Замочківська сільська рада
    • Зашківська сільська рада
    • Зіболківська сільська рада
    • Крехівська сільська рада
    • Кунинська сільська рада
    • Кулявська сільська рада
    • Купичвільська сільська рада
    • Лавриківська сільська рада
    • Липницька сільська рада
    • Любельська сільська рада
    • Малехівська сільська рада
    • Мацошинська сільська рада
    • Мокротинська сільська рада
    • Надичівська сільська рада
    • Новокам'янська сільська рада
    • Новоскварявська сільська рада
    • Потелицька сільська рада
    • Річківська сільська рада
    • Сопошинська сільська рада
    • Староскварявська сільська рада
    • Туринківська сільська рада
  • Новини усіх рад району
  • Головна
  • Новини
  • Статті
  • Про Асоціацію
    • Про нас
    • Статут асоціації
    • Правління асоціації
    • Апарат асоціації
    • Збори, наради асоціації
  • Діяльність Асоціації
    • Розвиток місц.самоврядування
    • Конкурси, гранти
    • Запобігання корупції
    • Навчання, семінари
    • Проекти, конференції
    • Плани, звіти
    • Корисна інформація
  • Про район
    • Історія
    • Символіка
    • Довідка
  • Журнал
    • № 5
  • Контакти
Асоціація місцевого самоврядування © 2016|Всі права захищено